diumenge, 19 d’octubre del 2008

Models de programes educatius


Com tots sabem, l´ús de material informàtic a l´escola està esdevenint cada cop més important. Fa uns anys gairebé no es feia res relacionat amb els ordinadors, com a molt una hora a la setmana en algunes escoles per fer mecanografia i poc més, i no en tots el cursos, com va ser el meu cas.

Avui dia tot això ha canviat, l´ordinador esdevé una eina que s´utilitza a l´aula ( no només a la d´informàtica ) per moltes assignatures. Les raons d´aquest canvi de mentalitat són diverses, però la principal és que avui dia l´ús de Internet s´ha estès molt entre la població, i cada cop és més necessari saber fer-ne un bon ús. Per treballar a l´aula amb els ordinadors hi ha molts programes educatius, no només en quantitat sino en la seva forma de interaccionar amb el nen.

Per una banda, tenim uns programes que converteixen l´ordinador en mestre. Aquest programes es caracteritzen perquè el nen va responen preguntes o fent activitats i l´ordinador els hi diu si ho han fet bé o malament. Tenen l´avantatge de que s´adapten a la velocitat del nen i requereixen poca intervenció del mestre, però no fomenten massa la superació de problemes per part dels nens i poden esdevindre molt repetitius.

També tenim programes que serveixen com a eina per fer tasques més manuals, per exemple, un nen pot escriure a ma, però si ho fa amb ordinador ho farà molt més despresa i té l´oportunitat de corregir la seva ortografia. També hi ha programes de dibuix. Són eines molt útils, però penso que abusar d´elles en coses com escriure no es beneficiós, ja que si s´acostuma a corregir les faltes d´ortografia amb l´ordinador en comptes de fer-ho manualment mai aprendrà les normes i quan li toqui escriure a mà passarà moltes dificultats.

Finalment tenim dos tipus més de programes, que per a mi són els més interessants. Per una banda uns que parteixen de la filosofia de que el nen pot donar ordres a l´ordinador. Per exemple, tenir conectat un robot a un ordinador i rebre ordres per fer unes determinades tasques. L´altre tipus de programes són els que et donen eines per resoldre problemes físics o matemàtics, i fan com de laboratori virtual.

Aquest últim tipus de programes per a mi són els més interessants, ja que fomenten la participació del nen a classe fent preguntes, el fan pensar i afrontar problemes i des de el punt de vista pedagògic són més profitosos. Tot i això, a l´aula aquests programes encara s´utilitzen molt poc, ja sigui per falta de formació dels mestres o per la comoditat dels programes que fan de mestre, que poden resoldre dubtes pràcticament sense la intervenció del mestre. Per acabar, os deixo un enllaç amb programes educatius per descarregar, són gratuits.