dijous, 15 de gener del 2009

Xarxes socials i Facebook

Una part de la xerrada de l'Anna Pérez va ser sobre les xarxes socials, com per exemple Metroflog ( que utilitza el seu fill ) o Facebook ( que utilitza ella ). Vull fer una entrada apart per aquest tema per diversos motius. Primer per explicar en què consisteix una xarxa social i després per parlar una mica d' un aspecte de FaceBook que l' Anna no va explicar, segurament perquè no el coneix.

Utilitzant un llenguatge bàsic, una xarxa social són espais web que promocionen la idea de fer cercles d' amistats. Per exemple tenim NettBy . En aquesta pàgina tu et pots crear un espai, on penges les teves fotos, agregues amics, etc... i coneixes gent amb les teves aficions. La majoria segueixen aquest esquema però canvia la temàtica. Per exemple, a facebook poses la teva informació, fotos, etc... però no tant per conèixer nova ( que també, moltes vegades a través de grups d' usuaris o amics ) sinó més aviat per compartir-la amb els teus amics i trobar antics companys de l' escola o l' institut.

L' Anna va incidir molt a la seva conferència a recalcar els aspectes positius d' aquestes xarxes, a parlar-nos dels seus avantatges, etc... Però alguns aspectes molt importants els va deixar de banda i no els va mencionar, especialment parlant del Facebook. Aquesta xarxa social té un gran èxit i molts usuaris arreu del món. Ens permet coses com per exemple posar-nos en contacte amb amics i compartir fotografies, experiències, etc... amb ells. Aquí arriba la primera pregunta, per mantenir contacte amb els meus amics cal posar a Internet les teves fotografies, nom cognoms i altres dades personals ? Jo no ho crec, fins ara per a mi el més pràctic és quedar i fer un café, i en tot cas el messenger i el telèfon em semblen infinitament més efectius i amb més privacitat que aquesta web per mantenir el contacte amb amics que viuen fora de la meva ciutat o país. Altre aspecte que em sembla molt criticable d' aquesta xarxa, tot i que és més culpa dels usuaris, és que sembla que per ser més "guay" has d' acceptar a tothom d' amic i si no ho fas quedes malament, amb tot el que comporta. En el meu cas per exemple, patiria una mica si el meu cap em volgués afegir ( Què faig, accepto i poso bona cara o no accepto i em busco brega a la feina? ) I el tercer punt, que és un dels que em sembla més terrible, es que quan acceptes les condicions d' ús al registrar-te és que tota la informació personal teva que poses a la pàgina, ja siguin aficions o les teves fotografies, passen a ser propietat de Facebook i poden fer el que volen. Aquí os enganxo el fragment:


Cuando usted fija el Contenido de Usuario al Sitio, usted autoriza y nos dirige para hacer tal copia de eso como consideramos necesario para facilitar la fijación y el almacenaje del Contenido de Usuario sobre el Sitio. Por fijando el Contenido de Usuario a cualquier parte del Sitio, usted automáticamente concede, y usted representa y garantiza que usted tiene el derecho de conceder, a la Empresa un irrevocable, perpetuo, no exclusivo, transferible, totalmente pagado, por todo el mundo licenciar (con el derecho a la sublicencia) para usar, copiar, públicamente para funcionar, públicamente para mostrar, reformatear, traducir, el extracto (en el todo o en parte) y distribuir tal Contenido de Usuario para cualquier objetivo, comercial, la publicidad, o de otra manera, sobre o en la conexión con el Sitio preparar los trabajos derivados de, o incorporarse en otros trabajos, tal Contenido de Usuario, y conceder y autorizar las sublicencias del anterior. Usted puede quitar su Contenido de Usuario del Sitio en cualquier momento. Si usted decide quitar su Contenido de Usuario, la licencia concedida encima automáticamente expirará, sin embargo usted reconoce que la Empresa puede conservar las copias archivadas de su Contenido de Usuario. Facebook no afirma ninguna propiedad sobre su Contenido de Usuario; más bien como entre nosotros y usted, sujeto a los derechos concedidos a nosotros en estos Términos(Condiciones), usted conserva la propiedad llena de todo su Contenido de Usuario y cualquier derecho de propiedad intelectual u otro derecho de propiedad asociado con su Contenido de Usuario.




En altres paraules, el negoci de Facebook consisteix bàsicament en vendre la teva informació privada al millor postor. Si a més a més tenim en compte que moltes de les opcions de privacitat són difícils de configurar per a una persona nova a aquesta xarxa, tenim que la nostra privacitat és pràcticament inexistent. Volem educar ciutadans lliures o només simples esclaus de les grans corporacions i dels Estats ? Volem educar gent crítica o només simples esclaus de la moda i de la massa ? Facebook pot tenir utilitats molt bones, però per a mi, els seus defectes com la manca total de respecte envers la privacitat dels seus usuaris són suficients per apartar-me de la moda i saber dir no. Crec que Internet és un medi molt ric i hi ha moltíssimes alternatives més vàlides que aquesta web per mantenir-te en contacte amb els teus amics i conèixer gent nova. I vosaltres, què en penseu ?